Det fælles kontor er en vigtig del af vores employer branding
Mød en virksomhed
Den Malmø-baserede it-virksomhed Fieldly investerede stort i kontoret under pandemien.
Udviklingen og styrkelsen af en fælles virksomhedskultur, der appellerer til den målgruppe af medarbejdere, du ønsker at tiltrække, får større og større betydning. Og kontoret er en vigtig hjørnesten, da en af de mest grundlæggende forudsætninger for at bygge kultur er, at vi ser hinanden, at vi trives sammen, og at vi interagerer.
Med en digital service i centrum og en gennemsnitsalder på 33 år blandt medarbejderne er den Malmø-baserede it-virksomhed Fieldly rutineret i den hybride arbejdsmodel, hvor nogle arbejder på kontoret og andre arbejder fra distancen. Det var afgørende for virksomheden at investere i hovedkontoret i Malmø for at tilbyde medarbejdere og kunder et attraktivt kontor og mødested med et stimulerende og kreativt arbejdsmiljø.
Sven Paulin, CEO hos Fieldly, er sikker på, at det renoverede kontor er en konkurrencefordel for virksomheden på lang sigt:
Et attraktivt mødested bliver en stor konkurrencefordel
"Kontoret spiller en vigtig rolle, både i forhold til de fysiske forhold og det sociale samvær. Selv i en fremtid, hvor folk kommer til at arbejde mere fra distancen, tror jeg, at de fleste gerne vil være på kontoret fra tid til anden, fordi de gerne vil møde kolleger, kunder og samarbejdspartnere.
Så er det vigtigt at have en base at tage udgangspunkt i og et stimulerende og kreativt miljø, som du vil have glæde af i lang tid fremover. Kontoret er vores fysiske identitet.”, siger Sven.
Et kontor, vi er stolte af at vise frem
”Et attraktivt og stimulerende kontor bidrager ganske enkelt til, at vores medarbejdere gerne vil se hinanden, bruge mere tid sammen og derved opbygge kultur.
Et godt kontor skal både muliggøre effektivt arbejde med projektområder tilpasset forskellige typer behov, have gode ergonomiske forhold og skabe forudsætninger for sociale aktiviteter. Den her renovering har givet os et kontor, som vi både nyder at arbejde i og føler os stolte af”, fortsætter Sven Paulin.
Fokus på medarbejdernes behov
Investeringen i at opgradere kontoret har Fieldly gjort med medarbejdernes behov i centrum. For eksempel har de lavet en stor trappe med siddepladser, der gør det muligt at holde fællesmøder.
I køkken- og cafeområdet har de skabt de bedst mulige betingelser for, at deres medarbejdere kan slappe af og forsyne sig med forfriskninger. Det er disse relativt simple ændringer, som Fieldly mener har bidraget mest til et endnu bedre arbejdsklima.
Glem ikke det grundlæggende som lyd, lys og ergonomi
Det er nemt kun at tænke på sociale rum, men det er vigtigt at balancere tingene og også tænke på det grundlæggende arbejdsmiljøansvar og sørge for at begrænse støj, tilpasse lys og sikre, at der er gode ergonomiske forhold på arbejdspladsen. Det kom også frem i den indledende snak med medarbejderne, og derfor er kontorgulvet blevet belagt med tæpper og der er monteret lyddæmpende paneler for at skabe et mere behageligt samtaleklima og miljø:
”Den største forskel i forhold til tidligere er helheden i kontoret. Der er en rød tråd gennem hele interiøret. Så har vi lavet nogle ting, som du måske ikke ser ved første øjekast, såsom bedre lydabsorbering. Det er de her lidt mere kedelige ting, men som gør meget for arbejdsmiljøet”, siger Johannes Ivarsson, Chief Revenue Officer hos Fieldly.
Sven Paulin har et råd til andre virksomheder
Den rigtige indretning kan støtte virksomhedens brand og værdier, tiltrække de rigtige målgrupper og fungere som brandforstærkning. Til spørgsmålet om de har nogle råd til andre virksomheder i forhold til kontorets rolle, er Fieldly's administrerende direktør sikker:
”Investér i kontoret. Jeg tror, det er et must, hvis du vil have succes på længere sigt. Giv det alt, hvad du har og sørg for, at du gør det forbandet godt, hvis du vil være med i spillet.”
Vil du opgradere kontoret og forstærke dit brand? Her er vores seks tips:
Tag udgangspunkt i dit brand og missionen og lad arbejdspladsen danne en fysisk ramme for, hvad du som virksomhedsleder ønsker at formidle til dine medarbejdere og andre besøgende.