Kundecases Nyheder Job Kontakt Log ind

Fremtidens arbejdsplads stiller større krav til lederrollen

Trivsel i fokus

Fleksibilitet på arbejdspladsen er attraktivt, men stiller også lederskabet overfor en række udfordringer.

I de senere år har de fleste organisationer øget deres digitale kompetencer, samtidig med at mange medarbejdere har oplevet fordelene ved at arbejde hjemmefra.

Det betyder, at virksomhederne skal finde nye måder at arbejde på, der imødekommer både virksomhedens og medarbejdernes behov. Vi ser derfor flere og flere hybridløsninger dukke op, hvor medarbejderne deler deres arbejdstid mellem kontoret, hjemmet, hubs og co-working miljøer.

For at få et klart billede af de udfordringer der vil blive stillet til ledelse, når arbejdsformen bliver mere fleksibel, har vi talt med Sandra Jönsson, docent i psykologi med fokus på ledelse og organisation, ved Malmø Universitet. Sandra har fokuseret sin forskning på arbejdsmiljø, arbejdsforhold og tilrettelæggelse af arbejdet.

Vigtigheden i at adskille chefrollen fra lederrollen

Når man begynder at tale om fremtidens ledelse, er det vigtigt først at præcisere, hvilket niveau vi mener. Taler vi om den administrerende direktør eller førstelinjeledere? Taler vi om chef eller leder?

Chefrollen handler om at skabe fx stabilitet, orden, struktur og at lægge budget. Mange af de opgaver kan håndteres lige så godt i en digital kontekst som i en fysisk. At have en lønforhandlingssamtale med en medarbejder via video gør i princippet ingen større forskel i forhold til, hvis samtalen foregår ansigt til ansigt
”, siger Sandra Jönsson.

Når det kommer til ledelse, er det en anden sag. Ledelse skal ses i et større perspektiv og handler om mere end de praktiske opgaver og opfølgning:

Udfordringerne ved lederrollen

De ting, der hænger sammen med ledelse, er ofte visionære problemstillinger, udviklingsarbejde, virksomhedskultur og lignende. Her viser forskningen, at det bliver lidt sværere, når der løsnes op for arbejdsstrukturen.

Hvordan sikrer lederen, at organisationen fungerer optimalt, når alle ikke er på kontoret? Og hvad er en god balance når det kommer til, hvor meget man kan arbejde hjemme, før fx teamfølelsen er udhulet?

Her har vi endnu ikke klare svar, men alle organisationer er nødt til at forholde sig til problemet. De skal have det udgangspunkt, at digitale, fleksible arbejdsformer ikke er et mål, de er et redskab. Hver virksomhed skal vurdere, hvordan hver enkelt arbejdsopgave bedst udføres, på stedet eller digitalt, og hvilken grad af fysisk tilstedeværelse organisationen har brug for, for at udvikle sig optimalt
.

Længe har der i lederskabet været meget fokus på den enkelte medarbejder. Men fremtidens leder skal turde tænke udover individet og mere på virksomhedens behov:

Wihlborgs Nytt Kontor 2 80

Fair ledelse

At medarbejdere, der arbejder hjemme, får mere tid til at gå ture med deres hund, kan være godt set fra et trivselsperspektiv. Men det er ikke sikkert, at alt der er godt for den enkelte, er det bedste for virksomheden. Fremtidens ledere skal turde diskutere, hvordan arbejdet skal ledes, så virksomheden får det optimale udbytte”, siger Sandra Jönsson.

”Og det er her, retfærdighedsaspektet kommer ind. Det er ikke sikkert, at alle medarbejdere og opgaver falder ind under samme målestok. Nogle opgaver kan bedst udføres på kontoret, andre derhjemme. Det er lederens opgave at håndtere eventuelle grupperinger og diskussioner om uretfærdighed mellem dem, der er på stedet, og dem, der arbejder hjemme
”, siger Sandra Jönsson.

Arbejdsmiljø og arbejdsret er andre vigtige spørgsmål at forholde sig til for fremtidens fleksible organisationer:

Skab en ny fortælling

Hvordan du vælger at organisere dit arbejde, er en vigtig del af opbygningen af virksomhedens kultur. Hvilken historie ønsker vi at formidle?

I dag, hvor vi befinder os i et vendepunkt mellem traditionelle og fleksible arbejdsformer, er der mulighed for at omskrive virksomhedens fortælling. At skabe en ny vej frem, som er det langsigtede bedste for organisationen, men som samtidig imødekommer medarbejdernes ønsker og styrker deres trivsel
”, slutter Sandra Jönsson.

Wihlborgs Nytt Kontor 219

Læs også: Hvad er en attraktiv arbejdsplads, og hvordan kan du skabe de bedste rammer for dine ansatte?

Vi giver dig fire gode råd, der forhåbentligt hjælper dig godt på vej, når du skal indrette et kontor, der styrker trivslen og tager højde for fremtidens hybride medarbejder.

Vi er din sparringspartner og rådgiver

Wihlborgs Danmark er en del af Wihlborgs Fastigheter, som er Øresundsregionens største ejendomsselskab. Den danske afdeling af Wihlborgs ejer og driver 60 ejendomme koncentreret i Storkøbenhavn.

Wihlborgs i Danmark er flere år i træk certificeret "Great Place to Work" på top 10 over Danmarks bedste arbejdspladser.

Du er altid velkommen til at kontakte os eller ringe på 3961 6157, når du leder efter dit næste kontor.

Ledige lejemål

Ejendomsservice

Kontakt os